«بنام خداوند حکیم»

کعبه را « بیت العتیق» به معنای حروآزاد (این خانه از هر نوع تملکی آزاد است)نامیده اند.نامگذاری کعبه بدلیل مکعب بودن آن است.بنای کعبه به دست حضرت آدم (علیه السلام )بوده است ،اما حضرت ابراهیم (علیه السلام)وحضرت اسماعیل(علیه السلام) آن را تجدید بنا کرده اند.

کعبه در برابر «بیت المعمور»قرار دارد که آن نیز مکعب است.بیت المعمور موازی عرش خداست که این عرش برچهار رکن قرار داده شده که عبارتند از:«سبحان الله والحمدلله ولا اله الاالله والله اکبر»واینکه درنمازهای یومیه تسبیحات اربعه هفت مرتبه ادا می شود با هفت شوط طواف برابری دارد.ارتفاع کعبه 14متر،طول ضلع درکعبه 68/11متر،طول ضلع طرف حجراسماعیل 90/9متر،طول رکن شامی تا رکن یمانی .4/12متر، طول رکن یمانی تا رکن اسود 18/10مترمی باشد.کف داخلی خانه کعبه از سطح زمین 5/1متر بالاتراست.کعبه چهاررکن داردکه عبارتنداز:(رکن حجرالاسود،رکن عراقی،رکن شامی،رکن یمانی)وارکان کعبه تقریباً به سمت جهات اربعه است ومولودکعبه حضرت امام علی (علیه السلام )داخل خانه کنار رکن یمانی ، پشت شکاف کعبه برروی«صخره الحمراء» متولد شده اند.درِکعبه باابعاد 90/1متر در10/3مترمی باشدکه در ارتفاع 25/2 متری سطح زمین نصب شده است . پرده درِکعبه «برقع» نام داردو از پارچه ابریشمی سیاه رنگ که روی برقع آیاتی از قرآن مجید ،نام شهر مکه المکرمه به عنوان محل ساخت و نام پادشاه سعودی نقش بسته،  تهیه شده است .روی کعبه از بالا تا پایین با پارچه ای مشکی که توسط کارخانه پرده بافی مکه(مصنع الکسوه) تهیه می شود، پوشانده شده است که به آن «کسوت کعبه» یا «پرده ی کعبه» می گویندوکمر بند طلایی پرده از 16 قطعه ترکیب یافته که محیط آن حدود 45متر (به اندازه مجموع اضلاع کعبه)وپهنایش تقریباً95سانتیمتراست. نخستین بار حضرت اسماعیل(علیه السلام)پرده ای برروی کعبه کشیده است.کعبه شش وجه دارد، اما طواف هفت دور است و وجه هفتم، خالق وآفریننده همه وجوه است.جهت طواف به سمتی است که قلب انسان طواف کننده به سوی کعبه قرار دارد وطواف ملائکه برگرد «بیت المعمور»،گردش به سمت چپ است وگردش اجزای تمام اشیاء واجرام آسمانی نیز  به سمت چپ است.کعبه قلب زمین است وزمین از زیر کعبه گسترانیده شده است،این همان معنی «دحوالارض»است.دربلندای 110 سانتی متری زمین وبرنبش نزدیک درِخانه کعبه سنگ بهشتی بنام«حجرالاسود»با دانه های ریز قرمزرنگ وترکیباتی نزدیک به یاقوت نصب شده است که وزن حجمی آن از آب کمتراست وهمراه حضرت آدم (علیه السلام) به زمین فرود آمده است .حجرالاسود به منزله دست راست خداوند در روی زمین است که مردم با استلام وبوسیدن آن با پروردگارشان بیعت می کنند واطاعت خود را از او اعلام می دارند.رسول گرامی اسلام (ص) هنگام طواف به استلام وبوسیدن حجرالاسود مقید بوده اند وفرموده اند:«الحجرالاسود یمین الله فی ارضه فمن مسحه مسح یدالله».حجرالاسود نقطه آغاز وپایان طواف است واز مقابل آن در روی زمین با سنگ های سیاه وقهوه ای خطی به پهنای بیست سانتی متر تا انتهای مسجدالحرام کشیده اند تا محل شروع وخاتمه طواف کاملاًمشخص باشد.قسمتی از دیوار کعبه را که دریک سوی آن حجرالاسود ودر طرف دیگرش درِکعبه قرار دارد ،ملتزم (محل التزام وپناه بردن مردم برای طلب حاجت )می نامند.از رسول اکرم (ص) نقل شده که فرمودند:«ملتزم محلی است که دعا در آنجا پذیرفته می شود».دیوار کنار رکن یمانی یعنی درست در مقابل ملتزم در آن سوی کعبه  رامستجار (محل استجابت دعا) می نامند.سنگی که تقریباً مربع شکل باطول وعرض 40 سانتی متر و ارتفاع تقریبی 50 سانتی متر درفاصله 5/13 متری کعبه در میانه ضلع درِخانه درداخل یک محفظه طلایی رنگ قرار دارد را مقام ابراهیم می نامند.این سنگ که درهنگام بنای کعبه همانند بالابر عمل می کرده وحضرت ابراهیم (علیه السلام) بر روی آن می ایستاده وسنگ ها را از حضرت اسماعیل(علیه السلام )  می گرفته ودیوار خانه را بالا می برده است.خداوند متعال درباره مقام ابراهیم در قرآن کریم فرموده است:«واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی». برآمدگی اطراف دیوارهای کعبه راکه به منظور استحکام دیوارها و پایه های خانه است شا ذروان می نامند وحلقه های طلایی رنگی روی شاذروان تعبیه شده که پرده کعبه را به آنها می بندند.برای انتقال آب ناشی از بارانی که برپشت بام کعبه جمع می شود به داخل حجراسماعیل، ناودانی قرار دارد که به  نام «ناودان رحمت» یا«ناودان طلا» معروف است.هنگام بارندگی که آب پشت بام خانه به داخل حجر اسماعیل  می ریزد، مردم برای تبرک واستفاده از آب ناودان بر یکدیگر سبقت می گیرند.واما «آب زمزم» که آیتی از آیات الهی است در فاصله 21متری دیوار کعبه قرار دارد به نامهای دیگری چون:«چاه اسماعیل» ، « عافیه» ، « برکه » ، « حفیره عبدالمطلب» و... معروف است چند ویژگی منحصر به فرد دارد: برای هر دردی شفا ودرمان است، نمی گندد، مزه ورنگ وطعم آن عوض نمی شود، شورمزه وسنگین تر از آب معمولی است وهرگز بو نمی گیرد.مردم بسیار ازاین آب می نوشند.

درپایان نماز مدینه ،اشک بقیع وطواف کعبه گوارای وجودتان باد و به امید اینکه عزیزان خواننده این مطالب پس از تشرف حقیر را از دعای خیرتان فراموش نفرمائید.           ملتمس دعا –  عباس کیفی